Sunday 14 August 2011

My life start as ....... paintballer

Hahaha... kali ni tajuk tak tergantung... Hoyeah... Akhirnya...

Paintball.. game perang-perang yang ganas dan penuh kesakitan dan kekejangan (kalau tak warm up betul-betul la) Kalau tak sakit tak best la kan... Lelaki amat sukakan game ni dan perempuan kebanyakan yang Ana jumpa cakap takut kena tembak...Sebab nanti tempat yang kena tembak tu berlebam... Tak kisah la dia orang nak main apa tapi hari ini Ana akan ceritakan bagaimana boleh terjebak dengan game yang ganas ni.

Ana mula kenal paintball bila masuk UiTM Shah Alam oleh my best friend Alia. Time tu Ana semester 1. Al-maklum la orang kampung. Mana tahu semua ni kan. Memang blur la.. Tambahan pulak anak perempuan tunggal. Kat sekolah pun tak banyak permainan yang boleh join. Balik-balik netball, bola sepak. Netball untuk perempuan dan bola sepak untuk lelaki. Kadang-kadang nak jugak perempuan main bola sepak dan lelaki main net ball.

Melalui UiTM Extreme Paintball Club, Ana kenal Abang Akmal a.k.a Ah Cheng sebab muka cina dia dan pendek (boroi sikit), Abang Megat, Abang Man, Abang Bob, Abang Nuar. Kemudian keahlian kami bertambah dengan kehadiran Juju, Engku Faizal a.k.a Romeo (serius mamat ni gatal giler), kawan satu course dengan Faizal ni, Chicken (tak ingat nama dia tapi dia ketua kawad group aku masa Sem 1..Serius anti dengan mamat ni bila time berkawad), student HotCat (Hotel & Catering) dan seterusnya bertambah dari semasa ke samasa

Team UiTM

Bila kami masuk bertanding, disponsor oleh UiTM, team Ana terdiri oleh Ana, Alia, Putri, Juju dan lagi 2 orang yang aku tak ingat nama dia tapi seorang itu suara sangat lembut sampai digelar suara itik oleh senior-senior paintball. Dan dia pula jenis happy go lucky yang tak ambil pusing pun kalau orang kata dia suara itik. Team kami diberi nama UiTM Rafterz.

UiTM Rafterz

1st time aku masuk perlawanan di luar UiTM dan team aku semua perempuan berlawan dengan semua pasukan yang hampir kesemua terdiri daripada lelaki (team boleh campur lelaki & perempuan) kami layak ke peringkat suku akhir. Rahsia dia..Jeng jeng... sebelum masuk ke dalam field, Ana cakap "kami ni semua peremuan, 1st time main paintball, bagi la can yea" Dan keputusan nya semasa pusingan kelayakan kami menang semua pusingan. Hahaha... pasti la orang pelik dengan kitaorang. Tapi memang benar ini adalah perlawanan pertama kami. Dah la takde latihan atau training. Cuma yang tersemat di hati ialah jangan buka mask dalam field.Dari perlawanan pertama Ana, Ana mula built networking dengan team lain. Oh ya..bila kami masuk peringkat suku akhir, kami tewas. Sebabnya kami baru pas lunch nasi ayam dekat Seksyen 2 Shah Alam. Perhhhh...kekenyangan. Marshal, orang yang mengawasi pemain-pemain dalam field cakap Juju tidur dan tembak ke langit. Yang lain tak tahu la. Ana pula...hmmm... terima tembakan daripada musuh. Ye lah dah takde orang jaga musuh. Semua dah mati. Jadi pengajaran yang kita boleh dapati ialah
1. Jangan buka mask dalam game
2. Jangan makan nasi time lunch kalau ada game selepas lunch hour. Pisang sangat bagus
3. Lepas game kita pergi open table ramai-ramai

Perlawanan terbesar pertama Ana pula MPOC - Malaysia Paintball Official Club di Family Park Bukit Jalil. Semua yang datang hebat-hebat berlaka. Rasa macam kitaorang ni pasukan belasahan jer..Huhuhu... Magic words "Bagila can" dah tak jalan dah. Walau apa pun di sinilah Ana kenal Team Screaming Banshee di mana semua orang mengingati Ana salah satu ahli Screaming Banshee. (Team ni pun semua perempuan sbb waktu ini nak wujudkan team perempuan). Pastila team Ana kalah sebab kurang pengalaman dan latihan.

 Ana juga didedahkan dengan dunia marshaling.. Jadi Marshal yang comel. Penat ooo... Memang la Marshal tak perlu strategi itu ini bla bla..Tapi tugas Marshal sangat berat. Kami perlu mengawasi setiap pemain di dalam field. Tidak boleh bias dan paling dasyat kami kena terima tembakan daripada player dalam field semasa game on. Berbirat badan ooo.. Nak pergi kelas pun rasa macam semua saraf dah di shut down oleh tujahan pallet.

 Perlawan paling tinggi pernah Ana pergi Asia World Cup. Waktu ini Ana telah dijemput join Team Screaming Banshee. Siap masuk paper. Team kami masuk Women Division (open). Maksudnya kami bebas pakai marker (senapang) apa. House marker, Semi-auto, E-mekanikal yang power... dan bayangkan la Marker time tu ada problem dan aku terpaksa guna rental marker (manual) berlawan dengan yang hampir 99% pakai E-maker...Bukan takan marker jer, Ana berlawan dengan pemain dari Filipina, US, Taiwan, UAE (make-up memang tak tinggal la diaorang ni), Indonesia dan juga pemain dari Malaysia. Politik Marshal and player memang ketara sangat sampai aku dah give-up dengan operator ni. Apa pun perlawanan ni buat nama Ana dikenali sebagai ahli Banshee (sbb masuk paper).

Kemudian Ana mula join NPL National Paintball League. Housemaker dia ok la. Tak selalu stuck bila main. Tapi disebabkan kekangan duit, Ana main untuk 1st league jer sebab league seterusnya buat kat merata tempat yang mana memerlukan Ana keluar ongkos yang banyak utk travel and accommodation. Tak pe lah. Kita polish skill kat bahagian novice ni.



Banyak team yang Ana join sebagai undangan. Malah ada team yang mula-mula Ana join dan bawak diaorang ke dunia paintball tapi kemudian Ana ditinggalkan bila diaorang dah terrer. Takper la... Ana sendiri sibuk dengan benda lain. Nak kata Ana obses, well...game ni kena tgk ongkos. Kalau ada jemputan dan kena waktunya, Ana join. Ana gembira mereka berjaya walaupun diaorang mungkin dah tak ingat dekat Ana.

Apa pun, kepada yang nak main paintball sebagai game kesukaan yang paling utama (bola tolak no.2), all da best. Game ini memang best & i wish i can international player. Itu belum masuk kes gurauan kasar macam picture kat bawah kitaorang kenakan Si Reza. Bermandi pallet beliau. Memang enjoy...tapi Paintball juga penuh dengan godaan.Apa godaan dia semua ada depan mata.Pada yang dah biasa akan kata, ala itu semua kecil jer, takde apa-apa pun.Tapi pada si naif, "Hello...this not my world, hokieh...." Kalau yang kuat pula mungkin cakap "I just want play paintball. G-L-S ni tak main la" Semoga iman dan pendirian kuat tersemat di dada.

 Until now, kalau Ana masuk tournement, Ana dah kena naik division tapi Ana main untuk suka-suka dan walaupun Ana tak naik level, level Rookie lagi mencabar dan Ana nak posih skill and gain experience from that. Of coz kewangan Ana tak membantu dalam hal ini walaupun ada pasang impian nak beli E-marker. Ana takde training yang proper sbb takde $, so melalui game Ana polish skill Ana.... Okieh.. All da best to all paintballer kat luar sana. :-D









No comments:

Post a Comment