Tuesday 8 November 2011

My life start as ....... a pencinta kucing.. meowwww part 1

Tak semua orang suka kucing.... Seperti Ana, kucing-kucing yang hadir dalam hidup Ana seperti penawar segala duka walaupun kadang-kadang ia menguji kesabaran kita... Walaupun macam kucing ini kadang-kadang tak faham bahasa kita atau buat-buat tak faham atau sahaja menyakitkan hati kita, kucing ini kan binatang tetapi yang paling Ana marah bila ada manusia yang hati dia jauh lebih teruk daripada binatang atau boleh di katakan lebih teruk dari segala iblis yang ada kat dunia ini...  Kalau Ana ada death note memang Ana bubuh nama si penzalim ini dalam list harus Ana seksa seperti mereka menyeksa binatang bukan sahaja kucing tapi binatang lain...(Emosi dah...)

Kenapa Ana suka kucing?
Masa Ana kecil, belajar tadika waktu itu. Ana ada seekor kucing jantan nama dia Milo. Masa Ana demam, Ana akan bentang tilam dan tidur di ruang tamu. Pukul 6 pagi Ana bangun dari tidur. Bila Ana buka mata, Ana nampak Milo dekat sebelah Ana. Dia jaga Ana sepanjang malam itu... sampai sekarang Ana ingat perasaan hangat itu. Pagi itu terus pergi tadika sebab badan dah sembuh... Apa jadi pada Milo lepas itu? Mak dan Abah mengambil keputusan menghantar dia jauh sebab dia dah jadi 'jahat'. Kencing merata-rata dalam rumah. huhuhu... Ana sedih tapi itu peraturan yang Mak dan Abah buat. Yelah hari-hari kena bersihkan langsir, kusyen dan entah mana lagi tempat dia 'tanda' kawasan dia. Itu lah nature kucing jantan yang normal. Kami tidak kasi kan dia sebab hmmm rasa zalim kot. Cuba kalau kita potong kemaluan lelaki macam sida-sida kat istana maharaja China itu...apa perasaan dia. Malu? Rasa dizalimi? Seksaan? Walaupun jahat macamana Milo itu, Ana tetap kenang dia sebagai kucing penyembuh Ana masa demam. Kemudian Ana ada seekor lagi kucing nama dia Puss. Ana tak ingat macamana dia membesar? Kami pungut atau bela dari kecil? Tapi yang Ana ingat masa kematian dia Ana menangis. Malam-malam nak tidur Ana menangis terkenangkan Puss. Puss adalah kucing pertama yang Ana menangis masa kematian dia....

Dah lama lepas itu, Mak ambil seekor anak kucing betina dari sekolah Mak. Kitty nama dia. Kitty jadi kucing kesayangan. Kitty menjadi satu keluarga dengan Milo. Cuma Kitty kucing sekolah, jadi dia pandai sikit. Milo kena tidur luar dan Kitty tidur dalam rumah, atas katil. Tak lama lepas itu kawan Mak membawa seekor anak kucing betina untuk kami jaga. Charmmi nama dia. Bulu panjang. Sebab Charmmi sangat manja, dia berjaya menjadi kucing kesayangan Ana menewaskan Kitty. walaubagaimana pun Kitty adalah kucing kesayangan Mak... Kali pertama Charmmi beranak, dia beranak di atas katil Ana dengan selimut toto. Yelah, Charmmi kan kucing kesayangan Ana, so dia akan tidur dalam bilik Ana. Pada masa yang sama Kitty pun beranak. Waktu itu besarlah keluarga kami. Kira-kira ada 12 ekor kucing dalam rumah. Anak Charmmi semua berbulu panjang, putih, macam spesis kucing mahal la cuma ekor cacat sikit. Kadang-kadang kitaorang tukar anak Charmmi dengan Kitty... Masa bersama Charmmi, Kitty dan Milo, Abang Ana ada bawa seekor anak kucing jantan berbulu pendek, badan panjang dan warna bulu putih krim. Sebab dia masih kecil, kami berikan botol susu bayi. Nama dia Tom. Kami dah cari tuan dia tapi tiada siapa mengaku. Jadi kami ambil dia untuk dibela.

Tom sangat entertaining. Kami gelarkan kucing botol susu. Sebelum pergi sekolah, Mak akan menyusukan dia. Dibendung dengan kain atau tuala dan balik sekolah pun kena nyusukan dia. Satu botol besar bayi itu dia boleh habiskan. Selepas menyusu dia akan menjadi sangat hyperactive. Pernah sekali kami bawa dia pergi rumah nenek sebab ada kenduri. Macam bawa bayi, mesti ada bakul yang diisi dengan tin susu, botol, tuala kecil. Begitulah gayanya dengan Tom ini. Semua tetamu yang hadir pun tengok kami menyusukan dia. Kalau botol susu binatang ok lagi la kan.. ni botol susu bayi....Dibendung semua kaki dia.... Lepas puas menyusu dia jadi gila. Rumah nenek diperbuat daripada kayu. Lantai nenek bergegar sebab Tom. Bekerja sana-sini tanpa sebab. Langsung tak dipeduli dulang-dulang air dan lauk... apatah lagi bila tetamu menjamu selera. Kami pernah hantar Tom ke kebun Nenek sebab dia selalu jadi mangsa pergaduhan dengan kucing jahat lain. 3 hari lepas itu dia berjaya mencari rumah kami dan Ana ingat lagi waktu itu waktu malam bila semua orang dah tidur dan Ana terjaga sebab dengar bunyi kucing masuk bilik Ana mengiow. Ana impress dengan kebolehan dia berjalan jauh mencari jalan pulang kerana rindu pada tuan dia.... Tom juga yang selamatkan Mak daripada ular tedung/ selar hitam yang besar. Waktu itu Mak duduk di atas sofa dan ular itu berbelit di kaki sofa betul bawah tempat Mak duduk dan Tom la yang pertama perasan kehadiran ular itu. Macamana ular itu masuk ke dalam rumah dan berbelit di kaki sofa???     

Tidak lama kemudian Mak dan Abah terpaksa buang mereka semua termasuk Charmmi kerana kesalahan menangkap anak ayam kecuali Tom yang hilang dan Kitty Ana tak ingat bagaimana dia tidak lagi bersama kami. Tidak lama lepas itu datang la seekor kucing. Ana tak ingat nama dia tapi yang menjadi perhatian Ana ialah anak-anak dia lepas itu. Yang sulung Kuning, yang tengah Neneng dan yang bongsu Tipot. Kuning dan Tipot sangat lasak masa kecil dan Neneng kelihatan kurus dan sakit jadi Ana lebih manjakan dia daripada yang lain. Kuning sangan gengster. Muka pun garang. Tipot pula lembut dan manja dengan Mak. Ekor Tipot macam rabbit. Badan dia putih dan ekor rabbit dia hitam. Suatu hari Neneng keluar dengan Tipot tapi sehari lepas itu hanya Neneng yang balik rumah. Puas kami cari Tipot tapi tak jumpa. Kami tak syak apa-apa cuma fikir Neneng sangat bertuah sebab dapat balik rumah. Kemudian beberapa hari lepas itu Kuning pula hilang dan Neneng satu-satunya kucing yang berjalan balik ke rumah. So kami syak Neneng mesti ada buat something denga Tipot dan Kuning. Selepas Tipot hilang Neneng bergaduh dengan Kuning sebab berebutkan belaian dengan Ana. Kes cemburu la ni kan. Al-kisahnya Kuning datang dekat Ana nak bermanja dan Ana manjakan dia, belai dia di peha Ana. Bila Neneng datang, Neneng marah Kuning depan Ana. Esoknya Kuning hilang tak balik rumah. Sejak hari itu Neneng menjadi kucing tunggal dalam rumah dengan berat badan 5kg lebih. Macam Garfield dah rupa dia. Fat & lazy cat. Kucing lain datang rumah cari gaduh dengan dia pun dia buat tak layan jer... Hidup dia memang mewah... Tidur pun tempat best-best jer



Sedang dia bermaharajalela di rumah... Abang bawa satu pasang kucing. Nama dia Tompok dan Putih. Putih berbulu panjang, warna krim. Dia sangat lembut dan tak pandai nak bergaduh. Semua suka Putih yang cantik itu. Neneng mula rasa tercabar dengan kehadiran Putih dan Tompok pula harus dia jadikan gudik dia. Kenapa gudik Neneng? Sebab Mak pernah cakap dekat Neneng suruh cari awek kat luar. Dan petang itu dia bawa 2 ekor kucing betina tunjuk dekat Mak...haahhaha.. baru Mak tahu bertapa romeo nyer Neneng ni... bukan calang-calang kucing... hahahaha... Dengan kehadiran putih dan tompok, semua benda kena kongsi dan termasuk katil Ana dan ini menimbulkan ketidakpuasan hati kat Neneng? Ye lah port dia tidur pun kena share, apatah lagi tempat makan. Dulu boleh makan banyak-banyak sekarang kena share? So operasi tanda kawasan bermula.

Putih & Tompok

Putih yang naif

No comments:

Post a Comment