Thursday 29 December 2011

My life starts as ....... student Forensic Accounting & Financial Criminology edisi presentation Power Point

Ui.... lemah betul dengar presentation ini... lagi lemah bila kena buat report yang kena lebih 20 muka surat + sekurang-kurangnya 50 references atau bibliography pasal report tu... dan yang jadi hari-hari anda lebih 'bermakna' bila lecturer yang korang panggil Dr ke Prof ke Puan ke cakap "Class, next week ada test yer". Maka korang akan kelam kabut beli diari atau planner untuk remindkan diri you yang next week ada test... Baru test tu... belum final exam lagi...

Sepanjang 1 tahun setengah Ana menempuh alam student versi 'post graduate' nie... Semua ini adalah rutin. Even masa degree lagi rasa macam every day is presentation day. Cuma apa yang membezakan Ana post graduate dengan Ana under graduate ialah sekarang ini Ana ambil part-time. Jadi Ana kena bahagikan masa Ana untuk kerja + belajar... Boyfriend merajuk??? Awal-awal Ana cakap kat dia apa yang akan dia hadapi... Kalau dia tak boleh terima atau bertolak ansur, Ana rasa yang Ana takde masa nak fikir macamana nak pujuk sebab assignment dan kerja office dah beratur dalam diari / planner Ana... Keluar dating??? I try to kosongkan satu hari untuk spend masa dengan dia... Even my family pun tak merungut kenapa tak balik seremban ini kan pula bf... Lainlah kalau dia sponsor yuran Ana kan... (harap dia sponsor my PHD...hehehehe...) Jangan bf, even my friend pun bising sebab tak reply sms dia atau call back... "Hana... handphone tu ada function replykan..." or " Hana, do u know maksud miscall tu apa?".... Sorry guys... Ana memang 'jahat' bahagian ini... Bukan Ana sengaja taknak angkat...dah handphone tu masuk list entah nombor brape tah bulan tutup account + presentation + nk buat report + quiz / test / exam.... 

Patah balik ke tajuk utama... PRESENTATION... sebagai student MASTER DEGREE (leh panggil sifu ni) secara part time, assessment Ana ialah 60% dan 40% pula final exam. Assessment tu termasuklah quizes, presentations, write-up report, test, kedatangan dan participation dalam kelas (kalau bising tanya itu ini leh dapat extra markah depend kat lecturer la kalau nak bagi). Untuk lulus kena score sekurang-kurangnya 'B'. Kalau dapat B- dikira failed... Time degree dulu, B- tu pun dah consider bagus. Bagus la compare yang dapat C+ dan ke bawahkan... Disebabkan assessment 60%, kemungkinan lecturer akan membantu jika Allah buka dan tenangkan hati dia... Janganlah nanti bising-bising, marah-marah kat lecturer sbb gagalkan korang nanti kalau kelas pun tak datang, assignment pun tak buat, present pun baca slide tapi harap dapat markah tinggi... Benar, peperiksaan tidak cukup menunjukkan sejauh mana daya aplikasi itu diuji.. Ada orang anggap ia hanya menguji daya ingatan menghafal teori, kes dan apa sahaja yang perlu daya hafalan. Tapi peperiksaan cukup menguji sejauh mana korang mampu selesaikan masalah dengan daya kretiviti korang sendiri dan kretiviti itu datang dari pembacaan.

Baru-baru ini Ana kena present untuk kelas Accounting in Public Sector... lecturer ni bukan sebarang lecturer bila masuk bahagian presentation sebab 

1. tak boleh tengok slide walaupun baca tajuk kat slide power point tu (tips Ana: cari tajuk pendek dan mudah ingat...)

2. Slide tak boleh terlalu banyak wordings (tips Ana: kasi dia byk gambar, contoh flowchart ... ini boleh tgk slide.. lepastu amik benda penting jer dan jadikan key-word... kalau tak ingat boleh goreng, merapu kat depan kelas tu... kalau bagi ayat penuh, salah cakap susah.. nanti dia kata dalam slide lain maksud dia tapi cakap lain...kantoi sudah sebab tak membaca...hehehehe...) 

3. Semua orang nervous bila kena present kat depan orang ramaikan...dan selalunya kita nampak even orang yang terrer bercakap pun menggigil tangan dia nak tekan butang next... orang kata kena practice selalu... (tips Ana: pegang something seperti pen atau gulungan kertas...banyakkan mainan tangan... pusing-pusing tangan tu, gerakkan badan, jalan sikit-sikit macam seorang cikgu mengajar budak sekolah...kejap ke kiri kejap ke kanan... dan jadikan presentation itu bukan benda yang formal... jadikan presentation itu satu cerita atau gosip politik sebab orang suka dengar  daripada dengar teori orang genius yang orang biasa pun susah nak faham.)

4. Nak jadi first presenter atau last?? Kalau present awal / volunteer nak present dapat markah extra tak???? (Tips Ana: Bila jadi group pertama yang present, lecturer akan kurang sikit dia punya expectation dia terhadap presentation tapi bila dah masuk group kedua dan seterusnya expectation dia akan meningkat. Benda yang patut dia tegur untuk group pertama dia akan tegur kat group selepas group pertama... Cuba baca keadaan sekeliling kita... Contoh macam lecturer ini suka komen panjang-panjang sampai 10 minit, maka secara teorinya, tak semua group dapat present dalam masa yang diperuntukkan melainkan kalau 1 hari itu untuk presentation jer... Kalau kes lecturer tu jenis komen panjang-panjang dan akan drag presentation ke minggu depan cuba jadi group last present... Jangan push nak present hari ini jugak semata-mata taknak present minggu depan sebab nak keluar dating... Sebabnya korang akan kena 'ATTACK' dari first slide lagi. Belum habis cerita introduction....huhuhhuhuhu... Bila korang punya presentation kena drag, baiki presentation korang cepat-cepat sebab korang mesti dah tahu apa yang lecturer korang nak kan based on comments dia kat group lain...)

5. Korang kena prepare telinga korang dan terima hakikat bila presentation korang kena komen sbb tak cukup isi atau data atau tak best sebab korang baca slide atau presentation korang tu  copy-paste & dia mungkin akan kata "student degree boleh la present macam ini..." (Tips Ana: terima hakikat dan cakap akan baiki secepat mungkin dalam report... Jangan melawan... Cuba pujuk dengan menyatakan pandangan korang terhadap isu itu dengan rendah diri... Mungkin korang faham lain dan dia faham lain, so just take it and learn sebab dia ialah lecturer... Mungkin korang boleh bagi experience kerja korang untuk defend diri korang sebab yer la... work life dan teori kadang-kadang bertentangan dan lecturer suka dengar experience orang bekerja ni... nak 'goreng' sikit pun boleh tapi mestilah logik)

6. Kemampuan bercakap dalam English rendah + nervous ( Tips Ana: jadikan presentation itu satu cerita... guna bahasa mudah dan intonasi banyak membantu dan melihatkan korang ni cool....hehehehe... contoh Well... (2 harkat) bla bla bla.... (kalau kena sebut etc... korang boleh guna word yada yada yada dengan tangan berpusing dan muka pun yada yada yada... maybe boleh relaxkan presentation korang tapi kena tgk keadaan sama ada korang perlu serius atau rilex.... )

So far tips ini berjaya kat Ana... hehehhe... Ana mungkin tak terrer sampai tahap orang kagum dekat kita macam seorang budak lelaki x- Sime Darby MAP yang belajar kat New York.. lagi-lagi kena cakap omputih (Ana cuma gadis kecil datang dari kampung..chewahhh)...  tapi semua cara ini so far membantu Ana mendapatkan keyakinan untuk present depan kelas... Kalau depan bos besar, mesti hilang semua vocab...hahahaha... Diri sendiri tahu kemampuan dan sejauh mana boleh pergi... Tak pernah ada titik noktah bila bercakap pasal kemampuan. Kalau ada pun titik noktah itu pun sebab kehendak diri sendiri yang mewujudkan batasan pada kemampuan diri sendiri... 

Ada satu pepatah ini kalau takut dilambung ombak jang berumah ditepi pantai... Kenapa wujud perasaan takut pada ombak sedangkan rasa takut itu hanya pada yang Satu. Kalau dah tahu berombak, ciptalah rumah yang ada pelampung tahan lasak kalau nak duduk kat pantai tu jugak la.... semoga ini menjadi langkah pertama Ana menjadi orang yang lebih baik dan bagus bila present di masa akan datang dan sepasang baju suit cukup memberi keyakinan Ana boleh present dan orang di luar sana pasti ada sesuatu yang menjadikan dia boleh present dengan baik kan....

2 comments:

  1. Practice makes perfect. this old adage is applicable even now. Even for someone who is proficient in the English language, there is no guarantee that one will not get nervous during a presentation. Mental preparation is important, you will get better once you've done it a number of times in front of an audience.

    There will be a time when you will be giving a speech or presenting in a huge audience (say, in the thousands); so be prepared for such events ok? :)

    ReplyDelete
  2. Dr Norzi ke tu??

    ReplyDelete